Corn Island

Paradis og frustrasjon

Vi dro til Managua etter skolen på torsdag og overnattet der, til vi ble hentet av en taxi i firetiden på natta og kjørt til flyplassen. Vi skulle til Corn Island som ligger utenfor atlanterhavskysten, på andre siden av landet. Flyet vi skulle reise med var et bitte lite 12 manns fly:) Jeg satt rett bak pilotene, og kunne se på alt de gjorde, var ganske morsomt. Jeg var litt skeptisk da vi skulle lette, flyet ristet og hompet, men kom seg trygt opp i lufta. Det var ganske spesielt å fly et så lite fly, det er noe helt annet enn å fly vanlige fly! Da vi kom til Big Corn Island skulle vi ta båt over til little Corn Island, men det begynte å pøsregne så vi ble litt forsinka. Var redd det skulle bli regn hele helga, da hadde det ikke blitt mye å finne på. Heldigvis gav regnet seg og det var strålende vær helt til vi reiste hjem, da begynte det igjen å regne;) Da vi kom hjem traff vi en lokal fyr som fulgte oss tvers over øya til Elsas. Det var hytter som lå direkte på stranda. Det var bare to hytter igjen. Venke, Kine og Mari fikk ei hytte med terasse med havutsikt, vindu og eget bad. Jeg og Suzy fikk ei rønne litt lenger mot skogen. Den var nok bygget av det man hadde liggende av materialer akkurat da. Litt drivved for eksempel. Hele rønna var iallefall full av hull, taket var bølgeblikk og gulvet var sand. Vi hadde hver vår seng, med blondegardiner hengene over som myggnett. Bra med det myggnettet for det var masse svære maur der. Det var i grunnen kjempemorsomt å bo i ei så enkel hytte. Skal nok noe til nå, før jeg klager på et hotellrom, jeg kan umulig greie å finne noe styggere enn dette noensinne.

Ellers var Elsas et veldig koselig sted med hengekøyer, palmer og en flott strand med palmer og kritthvit sand. Vi bestemte oss for å gå en tur rundt den lille øye. Her så vi det ene postkortmotivet flottere enn det andre. Rundt hele øya var det sandstrand med palmer hele veien. Det var virkelig et paradis! Og det flotte var at det var så uberørt, ingen store hoteller, ingen biler og ingen solsenger. Da vi gikk rundt øya traff vi nesten ingen mennesker. Det var virkelig utrolig flott. Sentrum bestod at et par butikker, noen resturanter og et utested. Fiskebåter lå og duppet i det klare, turkise vannet. Vi ble kjent med en amerikaner som anbefalte oss en restaurant hvor vi kunne spise lunch. Vi var de eneste gjestene der og alle bestile pollo (kylling). Vi var skikkelig sultne etter turen rundt øya, som hadde tatt rundt 3 timer. Etter en time kjøpte jeg et rundstykke på deling. Det hjalp ikke stort. En halvtime senere et rundstykke til. Ble tørst etter hvert men de hadde ikke vann. Da vi endelig fikk maten hadde ikke servitøren forstått at Suzy også skulle ha mat, så jeg og Suzy måtte dele porsjonen min. Det var mat i alle fall:) På kvelden satt vi utenfor hyttene og spilte kort, drakk vin og spiste pringels. Det var et helt annet prisnivå enn vi er vant til. Dobbelt så dyr mat enn her i Leon. Men hadde det kjempekoselig.

På lørdag solet vi oss og jeg la bort pensumboka til fordel for ei skjønnlitterær bok. Tenkte det er viktig å koble av fra skolen av og til også;) Denne dagen skulle vi også på snorkletur. Guiden fortalte om alle rokkene som bodde på revet og jeg ble ganske skeptisk. Spurte ham om mange ble stukket og han svarte "ja - i Leon". Så ryktet hadde spredt seg herfra om den uka da 3 stykker ble stukket av djevelrokke på stranda uten for byen her. Vi kjørte båt ut til korallrevet, og snorklet i ca. en time. Det var kjempegøy! Så masse små, fargerike fisker. Plutselig, mens jeg snorklet rundt og ante fred og ingen fare, svømte jeg rett over en hai!! Skvatt litt da ja! Venke sier at jeg spratt opp av vannet som en kork og ropte "hai!!" Men hva skal man gjøre? Var jo langt fra båten, så jeg kikket litt mer på den før jeg svømte videre. Det var i grunnen veldig spennende å se haien. Den var ca. 2 meter lang, og ikke så truene fordi den lå og sov. Da jeg spurte guiden om den var farlig var svaret: "I wouldent touch it". Heldigvis så vi ingen rokker mens vi snorklet, men da vi stod på kaien etter turen så vi en kjempesvær en! Sikkert to meter i "vingespenn". Den svømte fram og tilbake bare 10 meter fra land. Jeg er glad jeg ikke så den før snorklinga!

På kvelden gikk vi for å spise i "sentrum". For å komme dit måtte vi gjennom jungelen. Ingen av oss hadde lommelykt og det var stupmørkt. Men vi famlet oss fram i flokk, mens vi sang, og kom oss trygt over på andre siden av øya:) Vi gikk på en restaurant som hadde hummer - hadde gledet oss til sjømat fordi det er svært lite av dette i Leon. På restauranten hadde de hverken vann, vin eller cola å drikke, men de hadde lilla fanta, fikk vi høre. Den brusen må være det søteste og mest syntetiske jeg har smakt noen gang! fysj! hihi:) Denne kvelden var servitøren alene på jobb på restauranten når vi kom, fordi de andre var i begravelse. Rundt regnet satt vi der nok i litt over to timer før maten kom. Da var vi sultne! Fikk veldig god hummer da! Etterpå gikk vi på en fest som snorkleguiden vår hadde invitert oss til. Var masse amerikanere der, inkludert Mike som vi hadde blitt kjent med dagen før. De grillet fisk og hadde sånne drikkekonkuranser som man ser på amerikanske filmer. Sånn at de drikker så mye øl som mulig ut fra en trakt. De solgte bare øl på festen, og siden jeg ikke liker det ble Mari med meg for å lete etter noe annet. Vi fant en liten barn litt lengre nede i gata som solgte vin. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne ta med meg glasset med vin, for så å komme tilbake med det dagen etter. Jeg syntes egentlig ikke det hørtes ut som en god plan å dingle rundt med et vinglass hele kvelden så jeg spurte om de hadde noe annet. Jeg fikk et stort plastkrus som jeg fikk fylt opp med vin til halv pris, dette tok jeg med meg tilbake til festen:) Hadde egentlig lovet å komme tilbake med kruset dagen etter, men glemte det... Etter festen dro vi til øyas eneste utested. Var kjempegøy! Ble kjent med noen lokale gutter og noen fra canada. Mens vi var på fest var Elsa inne på rommene våre og stjal til sammen 2200 cordobas. Frekt! Vi rapporterte om det i resepsjonen på Elsas men ingen brydde seg. Da Suzy gikk til frisøren på søndag for å få flettet håret, fikk hun vite at alle som bor på Elsas blir frastjålet penger. De tar litt og litt om gangen så folk ikke skal merke noe. Og de stjeler bare fra rom hvor det bor flere enn en person slik at de som bor der skal skylde på hverandre!

Søndagen ble brukt til soling. Jeg har nesten ikke solt meg etter at jeg kom til Nicaragua, så hadde bestemt meg for å bli brun denne helga. Det klarte jeg!! :) Da kl. var halv 3 gikk vi for å spise lunch, men fikk beskjed om at lunchen sluttet kl. 2, og at slik var det på hele øya, så vi måtte nok vente til middag. Men vi gikk på butikken og fikk kjøpt annanas og vannmelon som vi skar opp og spiste på stranda. Da vi satt på en restaurant senere på kvelden og spilte kort, kom Mike. Han hadde aldri hørt om verken amerikaneren eller presidenten, hm... Mike var med oss å spiste, en skikkelig morsom kar med masse energi. Vi bestilte strawberry margarithas som vi fikk vi svære glass med to sugerør, kjempegodt:) Da vi kom tilbake til rønna vår hadde jeg fått besøk av en svær kakkerlakk i senga mi, innenfor myggnettingen. Jeg fikk etter en stund jaget den ut, men den ble stående på sengekanten og glo olmt på meg. Prøvde å slå den flat med en sko men den pilte fort inn under madrassen min. Der lot jeg den bli værende og håpet den ble klemt i hjel. Har siden fått vite at det var bra jeg ikke klarte å drepe den, fordi klyste kakkerlakker avgir en lukt som tiltrekker seg flere kakerlakker... Da jeg la meg så jeg også en del gekkoer (likner firfisler) som gikk rundt i taket vårt rundt lampen, men de er jo ganske søte, bortsett fra at de bråker:)

Kl. 7 mandag morgen tok vi båten tilbake til Big Corn Island. På vei gjennom jungelen begynte det å regne så vi plukket ned store palmeblader som vi brukte som paraply. Da vi satt i båten begynte det å regne på nytt. Jeg og en amerikaner satt fremderst så vi fant fram en stor presenning som vi sendte bakover i båten. Til slutt satt alle sammen under denne presenningen og hadde det riktig så koselig, hihi:) På Big Corn dro vi og spiste frokost før vi gikk på stranda. Da hadde vi ikke flere penger igjen, så kunne ikke spise mer før vi kom til Managua i fem tiden på kvelden. Da vi dro til den bittelille flyplassen fikk vi beskjed om at vi måtte vise bilettene våre. Jeg viste den jeg hadde fått på reisebyrået i Leon, men det var ikke nok. Jeg måtte ha en kvittering som jeg fikk i Managua ved utreise til Corn. Denne kviteringen hadde de andre tilfeldigvis tatt vare på (ingen hadde sagt at vi trengte den senere), men det hadde ikke jeg. Fikk beskjed av de sure flyplassfolka at da måtte jeg kjøpe ny. Jeg ble veldig overrasket og sa at jeg jo allerede hadde betalt for biletten. Jeg viste kviteringen med navnet mitt og at jeg hadde betalt. Men flyplasshurpa rikket seg ikke og sa jeg måtte kjøpe ny. Jeg spurte om hvorfor og hun sa bare at "sånn er reglene". Jeg kranglet lenge med henne, og sa til slutt at jeg ikke hadde penger, som sant var. "Da får du bli igjen på øya" var svaret. Forbanna, jeg? jepp! Suzy sa siden at hun ble overasket fordi hun aldri hadde sett meg så sint før. Måtte skikkelig legge bånd på meg fordi jeg ikke ville risikere at de tilkallte politiet. Det er bedre å miste noen penger enn å bli tauet inn av Nicaraguansk politi tenkte jeg. Heldigvis hadde Venke visakort som kunne brukes så da lånte jeg 110 dollar av henne. Det som gjorde meg så sint var at de var så utrolig lite sammarbeidsvillige på flyplassen, de kunne i det minste ha beklaget seg. Det er jo verdens dummeste regel at man må kjøpe helt ny bilett!

Tross alt hadde vi ei utrolig fin helg, på verdens vakreste øy:)