Overnatting på vulkan

og Matagalpa

storm -10 °C

Vi møtte opp på kontoret til de som arrangerer vulkanturer, lørdag morgen kl. 06.00. Der spiste vi frokost og fikk utdelt det utstyret vi trengte. En kjempestor ryggsekk som jeg pakket med blant annet sovepose, liggeunderlag, mat og 6 liter vann. Det ble tungt!!! Så tok vi buss ut til der vulkanen Telica lå. Vi begynte å gå på en smal sti i en slags dal. Hele veien møtte vi mange folk med hester og oksekjerrer som var på vei nedover. Det var veldig slitsomt å gå der fordi vi gikk i sand, akkurat som å gå på stranda, men vi hadde mange pauser. Etter en del timer stoppet vi for å spise lunch, det var gallo pinto, brød og grønnsaker. Etter dette startet den hardeste delen av turen som gikk bratt oppover til krateret på vulkanen. Sliiitsomt!!!! Telica er en aktiv vulkan og det var derfor veldig masse røyk oppe ved krateret. Det var utrolig stilig å stå der oppe, det var et enormt krater, både bredt og dypt. Campen lå på en liten åpen plass litt under krateret. Vi brukte ca. 8 timer fra vi gikk av bussen til vi var på campen. Da var vi veldig slitne og tok oss en velfortjent siesta. Vi var 3 jenter på turen og hadde med oss 3 guider. 2 lokale og 1 amerikaner. De jobber frivillig slik at overskuddet fra turene går til gatebarna i Leon. Turen kostet bare 800 cordobas og da var utstyr, busstur og mat inkludert. I 6 tiden gikk vi til andre siden av krateret for å se solnedgangen. På vei tilbake samlet vi inn ved til bålet. Vi måtte samarbeide alle sammen for å få bålet til brenne fordi det blåste så veldig. Var en stund redd for at det ikke skulle bli noe bål, men det tok fyr etter hvert:) Chris (den amerikanske guiden) kokte pasta på bålet, som vi blandet med ost og grønnsaker. Både Venke og guidene hadde med rom, så etter middag ble det en minifest med rom og marshmallows. Det var kjempekoselig! Etter maten gikk vi opp til krateret igjen for å se lava, men fikk ikke sett noe på grunn av all røyken... Vi la oss til å sove under åpen himmel. Det ble den KALDESTE natten jeg har opplevd noensinne! At det kunne bli så kaldt i Nicaragua hadde jeg aldri trodd. Det blåste noe så helt sinnsyk, og rett gjennom soveposen. Jeg hadde på meg to gensere og jakke, men likevel lå jeg å skalv hele natta. Var ikke noe særlig egentlig... brrr!!! Stod opp i seks tiden på søndag og spiste frokost - brød med peanøttsmør og syltetøy:) var egentlig ganske godt, selv om det skulle man ikke trodd. Vi tok en annen vei ned enn opp, og var nede etter ca. 3-4 timer. Vi kom til en liten landsby hvor det var masse kokende gjørmehull i bakken på grunn av vulkanen. I landsbyen spiste vi på restaurant før vi tok bussen tilbake. Da var vi noe så aldeles veldig skittne! Tror nesten aldri jeg har vært såå skitten. Svart overalt etter alt støvet som blåste rundt på vulkanen. Da var det godt med dusj og en hvil. Dro til La Terazza på ettermiddagen for å drikke juice for å fylle opp energilagrene igjen. Gjett om jeg var støl i kroppen på mandag? ;)

Forrige uke hadde jeg og Linn engelsktimer i praksis. Til og med de minste barna på skolen som er to og tre år gamle har engelskundervisning! Vi lærte dem sangen "if your happy and you knowe it...", det syntes de var veldig morsomt. På torsdag hadde vi time med femåringene og lærte dem de engelske navnene på frukt og grønnsaker. De fikk bind for øynene og smakte på forskjellige frukter og grønnsaker og skulle prøve å si hva det het på engelsk. Tror det var greit for barna med en forandring. Undervisningen ellers er nemlig ikke så veldig fantasifull. De gjentar det lærerne sier (lærer: Blue - barn: blue... osv), eller de tegner eller fargelegger. Etter timen delte vi ut det som var igjen av av frukten, barna koste seg masse med det! De spiste til og med opp gullerot og agurk bitene selv om tolken vår sa at barn ikke pleier å like det. Var veldig bra å se barna spise noe annet enn kjeks og godteri! Vi skulle egentlig ha lært barna "hodet, skulder, kne og tå" på tirsdag, men det ble aldri noe av. Jeg minnet tolken på det tidlig på dagen og hun bekreftet at det var i orden. Regnet med at vi skulle få gjøre det etter pausen, men da begynte læreren å dele ut ark til barna for at de skulle fargelegge bananer! Alt vi fikk lov til var å dele ut fargeblyanter. Tolken satt å heklet. Jeg spurte henne om ikke vi skulle få ha opplegget vårt, men hun sa bare "no", så gikk hun. Da var jeg veeeldig irritert! Vi har ikke gått 3 år på skole for å dele ut ark og fargeblyanter! Går heldigvis bedre nå, læreren vår har snakket med tolken, så nå har hun sluttet å hekle, og oversetter hvert minste ord som blir sagt.

På mandag var vi på salsa. Det ble bare tull! Læreren viste oss bare alle slags andre danser, slik at vi lærte litt samba, litt merengue osv... Da vi spurte om vi ikke kunne lære salsa heller (siden det liksom er et SALSAkurs) ble hun veldig fornærmet. Hun viste oss en vanskelig salsa dans, satte seg ned og sa at vi kunne prøve selv. Ingen fattet bæret av hva vi skulle gjøre men læreren ble sittende å se på. På onsdag var det bare en person på gruppa vår som møtte til time...

På torsdag kveld dro vi til La Terazza. De har temakveld hver torsdag. De pynter med masse levende lys og vi sitter langs lave bord, på puter på gulvet. Vi kjøpte firemannsdrinker. Det er store krukker med fire lange sugerør ut av:) Satt der hele kvelden og hadde det kjempekoselig! Fikk også kjøpt milkshake med rom - kjempegodt! La meg i firetiden og sto opp tre timer senere fordi det er gallo pinto (bønner og ris) til frokost på fredagene;)

Etter lunch på fredag dro vi til Matagalpa. Det var en tur arrangert av skolen så det var mange som var med. Det er en ca. 5 timer lang tur innover i landet. Vi bodde på en kaffeplantasje. Mens vi ventet på middagen på kvelden gikk vi for å kjøpe noe å drikke. Først stod vi å ventet på servitøren i sikkert 10 minutter, hun hadde forsvunnet da hun skulle finne en øl til noen. Da hun endelig kom tok det henne veldig mye tid å finne frem vin og glass til oss. Vi fikk også en bøtte med isbiter til rødvinen, hihi:) Jeg bad henne om å åpne vinen og det tok nok godt over 15 minutter. Køen ble ganske lang etterhvert... Da vi skulle sjenke i vin oppdaget vi at hun hadde dyttet korken inn i vinen. Haha, morsomt:) Kl. 7 på lørdag gikk vi en tur på området å så på brøleaper og dovendyr i trærne. Etter frokost gikk vi til en foss hvor vi badet, det var knallgøy! Vi spiste lunch og gikk så på en ny tur. Så flere dovendyr og brøleaper og masse fin natur. Vi fikk også se (og smake på) hvordan de presser saft ut av sukkerrør. På kvelden var det middag og fest. Kjøpte rom og cola og laget cuba libre. Var kjempegøy fest, koste meg massevis:) Gikk og la meg i 3-4 tiden, da var baren tom;) Fikk veldig vondt i halsen den kvelden fordi det er så mye kaldere om kvelden i Matagalpa enn hva jeg er vandt med fra Leon. Søndag ble en dag som kun bestod av venting. Vente på frokost, at bussen skulle gå, at bussen skulle komme frem... Stoppet i byen for å spise lunch. Måtte vente over en time på maten og når den kom hadde vi bare 10 minutter å spise på. Fremme i Leon gikk vi på filmkveld på Olla Commada. Der bestilte vi mat. Maten min kom etter en times tid, men vannflaska kom aldri. Det var 3 stykker som ikke fikk maten sin i det hele tatt. De etterlyste den flere ganger og fikk beskjed om at den kom snart, men neida... I tilegg var det en laaang film vi skulle se. Den varte i 3 timer og det visste vi ikke da vi kom. Jeg var i tilegg veldig trøtt og sovnet flere ganger. Det var en Mexicansk film som het amigo perros. Det var bare elendighet. Trodde aldri den skulle ta slutt! Men det gjorde den, og alt i alt var det en kjempefin helg! :)