Salsa

og San Juan Del Sur

På onsdag kveld var det konsert på baren jeg aldri husker navnet på. Det var med ei lokal dame som har oversatt Alf Prøysen sanger til spansk, det var også en konsert med et band som spilte coverlåter. Var veldig gøy! Nina og Henrik var helt med, og danset på bordet:) Vi spiste middag der også å måtte vente en evighet på maten, noen hadde vist ventet i over to timer!

På torsdag begynte vi på salsakurs. Vi skal gå på kurs 3 timer hver uke. Jeg syntes det var kjempegøy! Instruktøren gikk igjennom veldig mye, veldig fort mens vi var der, så det gjelder å følge med. I gruppa vår er det bare en gutt, så jentene må danse sammen. Det er litt dumt fordi man da sløser bort mye tid på å danse guttetrinnene. Etter kurset dro vi på fest og etterpå på salsakveld på en bar i byen. Jeg danset litt, men ble kjempetrett etterhvert så dro hjem i halv ett tiden. Skulle opp kl seks på fredag, så var jo greit å få seg littegrann søvn.

På fredag klarte jeg å sovne under forelesningen. Ikke fordi det var kjedelig egentlig, men fordi jeg var så trett at det gjorde vondt å holde øynene åpne! Sov bare en bitteliten stund da... Etter skolen dro vi til casa iguana for å spise lunch. Derfra gikk bussen på vei til San Juan der en del av oss skulle på helgetur. Det er en kystby nær grensen til Costa Rica. Ca. 5 timer å kjøre fra Leon. Kjørte forbi vulkaner, og utrolig flott natur. Da vi hadde kommet halvveis stoppet Rigo bussen for å kjøpe et beltedyr. Beltedyret var bundet fast og skulle selges som mat, men Rigo slapp det ut i naturen:) Det gikk veldig greit å ta bussen så langt fordi det var ordentlige veier uten homper. Det var en hyggelig opplevelse etter alle de hompete bussturene på vei til og fra skolen på stranda.

Jeg delte rom med Kine og Wenche. Vi hadde det utrolig morsomt sammen. Tror jeg må fortelle litt om Wenche: Hun blir snart 50 år og er dermed den eldste av elevene her. Hun er uten tvil den festligste personen jeg noen sinne har truffet! Da jeg møtte henne første dag i Leon og spurte henne hva hun hadde drevet med før hun kom hit svarte hun: "ikke mye". Men det viste seg etterhvert at hun har 3 barn og 1 fosterbarn, har vært sammen med mannen sin siden hun var 17 år, hun har reist jorden rundt, vært lærer i 25 år, og best av alt; hun har de utroligste historier å fortelle! Vi hadde bestilt et utrolig billig rom i et falleferdig hostel. Vi gikk å spiste pizza og gikk etterpå til et utested som heter Iguana, hvor alle de norske var samlet. Det var kaldere i San Juan enn i Leon, og om natta blåste det noe så helt vilt. Våknet sikkert ti ganger natt til lørdag og var sikker på at hele hostellet skulle blåse over ende. Vi bodde i andre etasje og hele rommet ristet og svaiet. Så for meg at vi skulle havne i første etasje. Det ulte og bråket også noe veldig, det var helt merkelig!

På lørdag morgen dro vi til et hotell som sies å være det fineste og dyreste i Nicaragua. Vi gikk opp veldig, veldig mange trapper og kom til paradis. Der var det flere bassenger med utsikt over hele byen og havnen. Det var flotte planter der, og alt var rett og slett nydelig! Der spiste vi frokost for 9 dollar, det er dyrt til å være Nicaragua, men da fikk vi fruktsalat, muffins, kaffe, juice og rundstykker med laks og posjerte egg, mmm;) Prisene i San Juan lå på ca. det dobbelte av Leon fordi det er en turistby. Krelte av amerikanere der. Senere på lørdagen tok vi taxi en halvtime til en kjempeflott strand. Det var nesten bare oss der. Taxisjåføren ventet i 4 timer mens vi badet, solte oss og så på solnedgangen. Vi lagde oss en sang om soloppgang og solnedgang for å huske hva det heter på spansk, den sangen har surret i hodet mitt i hele dag:) Kl. 18.00 kjørte taxien oss hjem. For denne 5 timer lange utflukten betalte vi 400 cordobas, altså 150 kr!!! På kvelden dro vi på restaurant å spiste en biff som var så god at den var verdt turen alene! Etter maten dro vi til Iguana. Vi hadde ingen veske med, så vi oppbevarte penger i bhen, funka veldig godt det;) Iguana hadde veldig gode mojito og strawberry daqueri, nam! Da jeg satt utenfor Iguana i en halvtimes tid for å få litt luft, ble jeg tilbudt hasj og kokain sikkert fem ganger. Jeg dro hjem i halv fem tiden og la meg, stod opp igjen kl. halv 9. Bussen gikk kl. 13.00 og det ble en ganske lang tur, fordi batteriet på ipoden var flatt, og jeg hadde ikke hatt mulighet til å lade fordi strømmen var borte fra hele byen.

Nå har jeg bare sovet ca. 4 timer hver natt siden onsdag (d er jo selvfølgelig veldig dumt, og i stor grad min egen skyld). Ergo er jeg nå helt vanvittig trøtt! Fra og med i morgen skal jeg bli mye flinkere til å få nok søvn. God plan!