Velkomstfest

og vulkantur

På fredag hadde vi fagdag om Nicaraguas historie. Det var på et kjempefint hotell, som hadde en flott palmehage i midten. Der lærte vi at 50% av Nicaraguas befolkning er fattige. Fattigdom er her når en person har en dollar eller mindre å leve for hver dag.

På kvelden var det velkomstfest på casa iguana. De hadde pyntet og vi fikk velkomstdrikk og middag. Etterhvert kom det et lokalt band og spilte for oss. Jeg kjøpte meg en flaske rom, men det likte jeg ikke så jeg delte ut til alle de andre:) Var veldig koselig kveld! I tolv tiden dro vi til et utested som heter oxygen. Der drakk jeg en mojito uten blader, som smakte som om jeg drakk sirup. Alt er skikkelig søtt her i landet! Da vi skulle hjem hadde jeg så vondt i beina etter skoa, så jeg gikk barbeint. Funka bra det:) Frem til kl fire hadde vi nachspiel her på casa santiago. Henrik spilte gitar;)

Våkna tidlig på lørdag, så dro på handletur med Mari og Kine. Prøvde å få kjøpt en bikini til, men det er umulig å finne. Folk her bruker ikke bikini fordi det menes å være uanstendig bekledning;) Fant mye annet fint da. Vi dro til supermarkedet for å handle bursdagskake til romveninna mi, Suzy, men da dukket selvsagt bursdagsbarnet opp! Derfor måtte vi gjemme oss mens Linn Charlotte prøvde å få Suzy unna, det tok en del tid. Det var mange interessante kaker å velge mellom på supermarkedets bakeri. Bakeren ble veldig oppgitt da vi ikke klarte å bestemme oss. De hadde en grønn med bilde av en hund, og en blå med regnbuen på. Endte til slutt opp med en hvit kake med rosa roser og hjerte. Ordentlig morsom! På kvelden skulle vi til et hotell i nærheten som har et veldig fint uteområdet med basseng. Illario var så grei at han kjørte oss i pickupen sin. Der fikk han plass til 7 personer inni, og 9 på lasteplanet. Enkelt og greit:) Da vi kom hjem sang vi bursdagssangen og Suzy fikk kake. Det ble en hyggelig bursdag:)

På søndag morgen kl. 7.30 var det klart for vulkantur. Bussen kom en times tid for sent, men det er slik ting fungerer her nede. Jeg synes det er deilig å slippe å stresse! Det tok under en time å klatre opp på vulkanen. Der røk det og var varmt i bakken. Det er en aktiv vulkan som hadde utbrudd for 150 år siden. Da vi skulle ned løp vi langs siden av vulkanen. Den bestod av små, svarte steiner, som man sank ned i med beina for hvert skritt. Det var ekstremt bratt, så man fikk ordentlig god fart nedover. For de raskeste var nedoverturen unnagjort på ett minutt! Det var en ny opplevelse, og skikkelig gøy! På veien hjem stoppet vi på et sted hvor de hadde slanger, iguaner og mandariner.

I dag hadde vi forelesning i byen med Sonja. Vi lærte om fortellerteknikk og om hvordan man kan bruke fortelling i andrespråksopplæring. Sonja fortalte mange historier ved hjelp av dukker, det var kjempegøy å se på, og tre timer for avgårde! Etter forelesning dro vi til studiesenteret på stranda og spiste lunch. Vi ble der til kl. fem og badet og solte oss. Prøvde å få lest litt pensum men det er ikke så lett når det skjer så mye rundt deg hele tiden. Dagene går veldig fort. Sånn som i dag når vi var på stranda til kl. fem, var vi ikke hjemme igjenn før kl. seks. Vi satt å snakket litt, før vi skiftet og gikk for å spiste middag. Så kom vi hjem, satt å snakket litt, og så er dagen over! En middag koster ca. 100 cordobas og et glass vin koster 35 cordobas. Når den summen kan deles på 3 er det ikke rart vi går mye ut - det er kjempebillig!