skole

og shopping

Nå har jeg akkurat tatt meg en kalddusj, og er klar for å sove. Er glad for at vi har bad på rommet her, det har de ikke på de andre studenthusene. I går tok vi en tur i byen for å bli bedre kjent. Vi lette etter markedene og spurte de lokale. Da vi spurte en dame i en godteribod om hvor fruktmarkedet var, dro hun frem et par appelsiner og bananer og mente at vi kunne klare oss med det. Men etter en stund fant vi markedet som bugnet av frukt og grønnsaker. Noen av bananene de selger er kull svarte, og frister ikke noe serlig. De selger også bananer som ikke skal spises som frukt, men kokes og brukes som potet. De selger også veldig mye som jeg ikke aner hva er. Jeg får nok prøve det ut etterhvert. Blant bodene satt barn med leksene sine, og noen steder var det senger hvor babyene til selgerne lå og sov. Det er vanskelig å orientere seg i byen siden alle husene er nesten like, men i sentrum ligger det en stor katedral som gjør det lettere å navigere seg. De har masse små butikker her som faktisk selger fine klær. Jeg kjøpte meg et par sandaler for 60 cordobas. Summen deles på 3 for å få beløpet i norske kroner. Det er veldig billig her:)

I dag hadde vi 4 timer forelesning på skolen i byen. Foreleseren, Sonja Kibsgaard, pleier å begynne timene med å synge for oss, i dag var det en vietnamesisk sang, som handlet om en forelsket edderkopp. Kl. 11 tok vi bussen til studiesenteret på stranden hvor vi fikk fisk til lunch. Det så ut som om den var tatt rett opp av havet og stekt som den var. Men var veldig godt. Her nede serveres ris til absolutt alt; frokost, lunch og til middag kommer den gjerne sammen med poteter, pommes frites eller bønner. Vi hadde to timer seminar hvor vi hadde guppearbeid og diskusjon om pedagogens utfordringer i møtet med andre kulturer. Det var lærerikt og innteresant. Etter skoletid badet jeg i det varme havet:) Før bussen kom rakk vi også å ligge på plenen og sole oss mens vi leste pensumlitteratur.

I kveld dro vi på salsaklubb. Her i Nicaragua er det slik at når vi går forbi gutter eller menn plystrer eller roper de alltid etter oss. Dette skjer gjerne også når de kjører forbi oss på gata. Noen ganer roper de "hviting" etter oss. Dette er et kompeliment fordi det anses som bra å være hvit. Var veldig gøy på salsaklubben, men jeg danset ikke. Jeg har planer om å begynne på salsakurs snart, og gleder meg til det! Jeg regner med at Øystein også lærer seg dette mens jeg er borte slik at vi kan danse sammen når jeg kommer hjem! Hehe:) Jeg gikk hjem i ti tiden sammen med noen andre, fordi jeg var så trøtt. Jeg er mye trøttere her enn hva jeg er hjemme, i går la jeg meg halv ti! Da jeg kom hjem kom jeg på at jeg hadde glemt å få nøkkelen til rommet av Suzy som fortsatt var på salsaklubben (hun kan nemlig danse). Ingen hadde ekstranøkkel, men heldigvis satt de andre ute å holt meg med selskap en stund:) Valpen Lolo kom bort å begynte å bite på oss fordi den klør så fælt i tennene sine. Jeg gikk å la meg i hengekøya til Suzy kom hjem, heldigvis gikk det ikke lang tid.