Første skoledag

og bursdagsfeiring

Mille hadde bursdag på mandag. Romveninndene hennes hadde kjøpt kake, en sånn en med masse fargerik glasur som man ser på amerikanske filmer. Hun blåste ut fire lys mens vi sang bursdagssangen. Etterpå gikk vi til en fancy restaurant på et hotel. Kelneren fikk litt panikk da vi kom fordi vi var så mange, men etter en stund hadde han ordnet et fint langbord til oss. det var ingen andre gjester der enn oss, og tre stykker var på jobb. Likevel var det bare den ene kelneren som gjorde alt. Han løp inn og ut med mat og drikke (han klarte faktisk å servere alle nesten samtidig), og på slutten fikk vi alle hver vår regning. Mens vi spiste kom det et band og rigget opp, øvet litt, og deretter spilte de "yester day" fem ganger, med høytalerne på full guffe. Så forsvant de (heldigvis). Da vi gikk hjem var det en av oss som tråkket ned i et hull i fortauet like utenfor huset vårt. Jeg så bare hvordan det stod opp en fontene rundt henne,før vannet begynte å fosse ut på gaten. Alle mennene som jobber her kom løpende ut for å ordne opp mens vi stod rundt å lo oss skakke. Det var kjempemorsomt:) Men stakkars hun som falt nedi, hun slo seg. Det varte å rakk før mennene fikk stanset flommen, så den kvelden fantes det ikke vann i huset. Jeg pusset tennene med vann fra flaske - men det var verdt det for den opplevelsen:)

I går var det første ordentlige skoledag.Vi hadde de første to timene på en skole i byen, der var det til og med air condition. Så kom bussen å kjørte oss ut til stranda hvor vi hadde lunch og møte. På tirsdagsmøtene er det slik at det hver gang blir delt ut en kokosnøtt til noen som har gjort noe bra eller dårlig den siste uka. denne gangen var det jeg og to andre som fikk den, fordi vi hadde vært så tolmodige da vi mistet bagasjen vår:) Etterpå hadde vi seminartime i andre etasje på studiesenteret. Alle vinduene var åpne så det blåste godt inn slik at det ikke ble så varmt. Utsikten fra klasserommet er palmer, havet og stranden. På seminaret hadde vi navneleker og diskusjon, vi fikk også hver vår oppgave som vi skal presentere for de andre i morgen.

Etter skolen tilbragte vi to timer på stranda. Jeg hadde ikke badetøy med meg, så skulle egentlig bare vasse, men da det kom en stor bølge ble jeg så våt at jeg like godt hoppet uti med klærne på. Siden det var så store bølger turte jeg ikke å gå så langt ut, men Jørgen overbeviste meg om at det var helt trygt, å veldig gøy å gå lengerut i vannet. Jeg mannet meg opp, og det første som skjedde var at det kom en diger bølge som dro meg under vann, og slepte meg langs bunnen inn til land. Som kjent skal man sltid klatre opp på hesten igjen etter å ha falt av, så jeg gikk ut igjen. Jeg lærte hvordan jeg noen ganger skal flyte over bølgen og andre ganger hoppe igjennom. Det var ganske gøy:) Men det endte jo opp med at det kom en ny stor bølge som dro meg under vann, det er ganske skummelt! Men, men, det er jo gøy i vannkanten også!

På kvelden i går gikk vi ut å spiste biff, veldig god, og veldig billig. Jeg er den eneste her som ikke liker øl, men jeg koste meg med en zena. Etterpå gikk vi til et hostel som heter bigfoot. Der får alle studenter en gratis mojito og cappuchino. Da vi gikk hjem kom det to små tiggere etter oss. Først tok de tak i armene våre og spurte etter penger, da de ikke fikk omfavnet de oss og sa "porfavor" - vær så snill. De hadde fillete klær og luktet søppel, syntes veldig synd på dem! Vi har blitt oppfordret til å ikke gi penger til små tiggere fordi det er foreldrene som sender dem ut,og hvis foreldrene ser at dette lønner seg, lar de være å sende barna på skolen, og lar dem heller være ute hele dagen for å tigge. Dette er selvfølgelig ikke representativt for Nicaraguanske foreldre, det er bare de aller fattigste.